Negara Malaysia

Malaysia (Malaysia) || Ibu kota: Kuala Lumpur
Bendera Negara Malaysia

Malaysia adalah sebuah negara yang terletak di kawasan asia tenggara. Negara Federal yang memiliki 13 negara bagian dan 3 wilayah federal ini memiliki 2 daratan besar yang terbagi menjadi dua oleh Kepulauan Natuna, Indonesia dan laut Cina selatan, yaitu Malaysia Barat dan Malaysia Timur. Sebelum memisahkan diri di tahun 1965, Negara Singapura merupakan bagian dari Negara Malaysia.

Profil Negara Malaysia
Nama resmiMalaysia, مليسيا (Malaysia)
Ibu KotaKuala Lumpur
Bahasa resmiMelayu
Bentuk PemerintahanMonarki konstitusional
Yang di-Pertuan AgongMuhammad V
Perdana MenteriMahathir Mohamad
Mata uangRinggit (RM) (MYR)
Internet.my
Kode telepon+60

Pembentukan
Kemerdekaandari Britania Raya
Federasi Malaya31 Agustus 1957
Kemerdekaan Sarawak22 Juli 1963
Kemerdekaan Borneo Utara31 Agustus 1963
Pembentukan Malaysia16 September 1963

Latar belang
Negara Malaysia memiliki populasi sekitar 32,049,700 jiwa dengan luas total wilayah sekitar 330,803 km2. 4 Negara berbatasan langsung dengan Negeri Melayu ini antara lain Indonesia, Brunei, Singapura, Thailand, sedangkan dengan Negara Filipina bersebrangan di laut Cina selatan antara Sabah, Malaysia dengan Kepulauan Sulu, Filipina.

Nama Malaysia diadopsi setelah bergabungnya Singapura, Sabah, dan Sarawak ke Federasi Malaya di tahun 1963. Dari penemuan sisa-sisa arkeologis di Malaysia Barat, Sabah, dan Sarawak, Leluhur mencerminkan pada permukiman pertama dari Afrika lebih dari 50.000 tahun lalu. Beberapa Manusia Proto Melayu juga memiliki leluhur di Indocina dari zaman Maksimum Glasial Terakhir.

Artikel terkait

0 Response to "Negara Malaysia"

Posting Komentar